Для учнів
3-іх класів
У даному розділі ви зможете знайти розвиваючі вправи та завдання для дітей, які сприятимуть розвитку пам'яті, мислення, уваги, уяви та загальній обізнаності дитини. Працюйте разом з нами!
Завдання на розвиток зв'язного мовлення та уяви
Розкажіть розповідь використовуючи малюнки.




Відгадай та поясни
Це завдання допоможе дитині збагатити словниковий запас з української мови, розвинути логічне мислення й навички читання, запам'ятати правопис слів. Воно містить список з 10-ти слів і 5 малюнків. Спочатку дитині потрібно прочитати слова й з'єднати їх з відповідними зображеннями. З тих слів, малюнки до яких відсутні, потрібно виписати перші літери в окремий рядок. Вийде анаграма, яку дитина розгадає, склавши зі знайдених літер ключове слово. Внизу сторінки пропонується написати, що воно означає. Таким чином дитина навчиться висловлювати думку в письмовій формі та розвине ерудицію.



Математичне колесо: вчимося рахувати весело
Математичне колесо - корисна розвага для найменших школяриків. Прості приклади на додавання чи віднімання допоможуть краще освоїти основи арифметики. Всі відповіді - в межах 10, тож таке колесо допомагає засвоювати базові знання. Щоб ускладнити завдання, запропонуйте школяру самостійно придумати математичні приклади для вас.
Матеріали:
- кольоровий картон;
- кольоровий папір;
- клей;
- тарілка;
- чорний маркер;
- прищіпки з цифрами.

Хід роботи:
Починаємо створювати гру. Щоб зробити колесо рівним, обведіть звичайну тарілку спочатку по зовнішньому краю, а тоді, перевернувши, по контуру дна. Виріжте. Тепер по боках виміряйте рівновеликі комірки і відмітьте маркером. Виріжте прямокутники із кольорового паперу і помістіть в комірки на колесі. Кількість має співпадати.


Далі оформлюємо прищіпки. Якщо ви не купили вже готові з цифрами, то створити такі з господарських досить просто. Пронумеруйте кожну за допомогою водостійкого маркеру або приклейте відповідні цифри, намальовані на кольоровому папері.
Запропонуйте дитині розв'язати приклади і причепити прищіпки з правильними відповідями до колеса. Переконайтесь самі - грати в цю математичну гру легко і весело.

Розвиток емоційно-вольової сфери учнів

Вправа «Тренуємо емоції»
Запропонуйте дітям насупитися, як:
- осіння хмара, розлютована людина, зла чарівниця,
Посміхнутися, як:
- кіт на сонечку, саме сонце, Буратіно, хитра лисиця, радісна дитина, начебто вони побачили диво
Позлитися, як:
- дитина, у якої забрали морозиво, два барани на мосту, людина, яку вдарили
Злякатися, як:
- дитина, що загубилася в лісі, заєць, що побачив вовка, кошеня, на якого гавкає собака
Виразити втому, як:
- тато після роботи, людина, що підняла щось важке, мураха, що тягне велику муху
Зобразити:
- туриста, що зняв важкий рюкзак, дитину, що багато потрудилася, але допомогла мамі, стомленого воїна після перемоги.
- Вправа «Продовж речення»
Дітям пропонується продовжити речення, у якому дається опис емоційного стану персонажів, зображених на предметних та сюжетних картинках. Після розглядання картинки пропонується гра «Я почну, а ти продовж речення».
- «У цього зайчика свято. Він... (веселий). На його мордочці...(посмішка). Його очі...(сяють від радості). Вони схожі...(сяють від радості). Вони схожі...(на сонечко з проміннячками). Зайчик з радості плескає...(у долоні) і стрибає...(на одній лапці)».
- «Цей ведмедик смутний. На його мордочці немає...(посмішки), очі...(сумні). Лапки...(лежать на колінах). Він смутно опустив...(плечі) і тихо сидить...(на стільці). Грати йому...(не хочеться)».
- «Мальвіна дуже здивувалася. Її очі...(широко відкриті), руки...( притиснуті до щік, до грудей). Вона викрикнула від несподіванки...(«Ах!», «Ох!», «Оце так!») і навіть злегка...(присіла)»
- «Цей гном сильно злякався. Його очі...(широко відкриті). Від страху він сильно...(тремтить). Руки...(притиснуті до грудей.
- «Карабас дуже розсердився. Його очі...(дивляться зі злістю, зіщурені). Він» стиснув...(кулаки), тупотить...(ногами) і голосно кричить...(«Я вам покажу!»)».





Пальчикова гімнастика для дітей


Арт- терапевтичні техніки для дітей

Для цієї техніки малювання знадобиться: Піна для гоління Акварельні фарби або харчові барвники Пласка посудина Папір Шкребок
План роботи: Товстим шаром нанесіть на будь-яку пласку посудину піну для гоління. Зробіть насичений розчин кожного кольору фарби за допомогою води - розбавте барвники до рідкого стану. Візьміть піпетку (або простий пензлик) та капніть кілька крапель фарби різних відтінків на шар піни. Пензлем розмажте фарбу по поверхні, намагайтеся зробити це так, щоб вийшли гарні лінії та форми. Цей етап можна вважати найбільш творчим та цікавим! Прикладіть зверху на таку піну з візерунком чистий аркуш паперу. Покладіть аркуш на пласку поверхню та зніміть з нього піну шматочком картону. Під піною ви зможете побачити незвичайні мармурові розводи, схожі на полярне сяйво! Тепер треба покласти картинку в сухе місце на 2 години, щоб вона підсохла.
Об'ємне серце: цікава техніка з пластиліном
Найчастіше проекти з пластиліном мають на меті розвиток моторики пальців. Тут ми вирішили приділити увагу роботі з відтінками, формуванню нового об'єкта за допомогою шприца та висічки. Завдяки нестандартному підходу отримаємо фактурне пластилінове сердечко. Цей же метод можна застосувати при створенні домашнього печива з використанням харчових барвників.
Матеріали:
- кілька кольорів м'якого пластиліну;
- шприц;
- форма-висічка.

Процес:
Розімніть шматочки пластиліну для надання еластичності. Сформуйте маленькі кульки та по черзі вставте у шприц. Слідкуйте, щоб між кульками не потрапляло повітря, бо такі повітряні блоки не дозволять видавити однорідну пластилінову смужку.





Який малюнок наступний
Це завдання є відмінним помічником у розвитку логічного мислення дитини, адже під час його виконання вона використовуватиме такі логічні прийоми, як аналіз, синтез, порівняння тощо, визначатиме певні принципи та робитиме обґрунтовані умовиводи. У завданні дитині необхідно для кожного із рядків визначити принцип, за яким розташовані його малюнки, тобто їх певну повторювальну послідовність, яка відтворюється протягом усього ряду. Потім домалювати малюнок, який за логікою та, відповідно, знайденим принципом має бути наступним.




Викладаємо різнокольорову сову із круп
Аплікація - це техніка, коли створюють цілісне зображення, прикріплюючи одне до одного окремі елементи. Заняття чудово розвиває дрібну моторику дитини та покращує рухову координацію. Пропонуємо створити аплікацію з круп, адже цей матеріал знайдеться на кожній кухні. Крім того, працювати з крупою надзвичайно цікаво. Вся справа у фактурі, розмірах та кольорах крупинок.
Матеріали:
- картон;
- крупи (гречка, рис, вівсянка, зерно,овес, насіння соняшника);
- клей;
- олівець.

Хід роботи:
Візьміть аркуш картону, що буде фоном. Намалюйте на ньому контури сови, як показано на малюнках нижче: спочатку голову, потім тіло і крила. Тепер візьміть клей і крупи. Починайте викладати аплікацію з голови, адже цей невеликий елемент треба зробити максимально охайно.



Повертаємося до дрібних деталей. Очі сови викладаємо з гречки. На "брови" накладаємо овес. Дзьоб зробимо з соняшника, як і хвіст.
Ось і все - пташина аплікація готова! Її можна помістити в рамочку і повісити на стіну, аби щодня милуватися результатом творчості.

Дихальна гімнастика для зняття напруження під час виконання навчальних завдань.

«Риба кит»
Руки покласти на ребра та стиснути їх, ноги на ширині плечей.
1- повільний вдих з ніс, руки чують «розпирання» грудної клітки і повільно відпускають «затискач»;
2- стиснути обома руками ребра-видих-«Фу-у-у».
«Повітряна кулька»
Виконуємо те саме. Але під час видиху діти промовляють «Ш-ш-ш»
«Мавпочка»
Ноги на ширині ступні, руки опущені донизу
1-руки в різні сторони-вдих;
2-руки зігнуті у ліктях долонями вперед ,пальці нарізно, підняти праве коліно-видих.
3-4- те саме, але лівим коліном.
Вчимося міркувати за аналогією
Це завдання є відмінним практичним засобом для розвитку й тренування логічного мислення та вміння робити обґрунтовані умовиводи, які базуються на визначенні схожості й певних спільних принципів, закладених у двох наданих предметах. У завданні дитині необхідно уважно проаналізувати схожість і відмінність перших двох малюнків кожного рядку та намалювати пару третьому, користуючись аналогічним принципом. Принцип аналогії, використаний у завданні, дозволяє дитині більш ефективно міркувати та набувати нових знань про навколишній світ.





Реалістичні силуети тварин - просто обводимо тінь
Креативне малювання дозволяє найпростішими засобами отримати видовищний результат. Якщо в вікно світить яскраве сонечко, покладіть будь-який аркуш паперу, поставте іграшку у вигідний ракурс та обведіть тінь, що падає на папір. З реалістичним силуетом ви потім зробите все, що схочете - від наліпки до колажу або закладки.
Матеріали:
- об'ємні фігурки тварин;
- папір;
- олівець;
- ножиці;
- фарби;
- пензлик;
- стакан з водою.

Хід роботи:
Покладіть аркуш біля вікна, поставте зверху іграшку. Пограйтесь зі світлом і тінню, подивіться, як мінятиметься силует в залежності від повороту тваринки. Коли оберете вдалий ракурс, обводьте контур олівцем. Якщо іграшка погано тримається, притримуйте її пальцями спочатку в одному місці, потім в іншому.
















Намальоване дерево з яскравими бантиками
Проект поєднує в собі кілька технік: дитячу графіку, розфарбовування та наклеювання об'ємних елементів. Використовуючи творчий підхід до звичних речей, дитина розуміє, що навіть макарони мають художню цінність. Завдяки комплексному підходу тренується дрібна моторика, відчуття кольору та композиції, а готову роботу можна подарувати близькій людині.
Матеріали:
- макарони у формі бантиків;
- фарба;
- пензлик;
- склянка з водою;
- акварельний папір;
- клей універсальний.

Хід роботи:
Розфарбуйте макарони в різні кольори, дайте їм висохнути. Швидко і просто створюються однотонні бантики, але ви можете вільно експериментувати з візерунками, наприклад, виставляти контрастні крапочки або проводити смужки на фоні.










Це завдання допоможе дитині потренувати увагу, логічне та просторове мислення, а також дозволить проявити кмітливість і спостережливість. У завданні дитині пропонується порахувати кубики. Але є одна особливість, вона полягає в тому, що, рахуючи кубики, дитина повинна уявляти всю запропоновану конструкцію повністю, з усіх сторін, прокручуючи її подумки та «заглядаючи» в ті куточки, яких не видно у фронтальній площині. Таким чином залучатиметься та розвиватиметься просторове й нестандартне мислення дитини, що в подальшому допомагатиме їй сприймати та засвоювати різні геометричні поняття.






Тренуємо пам‘ять та вчимо скоромовки. Також, можна дитині запропонувати створити власну скоромовку з малюнками.







